2025.06.10.
新任教員紹介:末吉朋美 常勤講師 (2025年度新任)/ New Faculty: Tomomi Sueyoshi, Instructor

Hello everyone. My name is Tomomi Sueyoshi, and I am a Japanese language teacher. Since April 2025, I have been teaching Japanese at the School of International Studies at Kwansei Gakuin University.

My journey in Japanese language education began with a serendipitous moment in San Francisco. When I was 18 years old, I stayed at a Japanese American friend's house and happened to attend a small class that taught Japanese to non-native speakers. Japanese was considered a niche language at the time, and I had never imagined such a path was possible. But in that instant, I knew: this was it. This was what I wanted to do.

Determined to turn that realization into reality, I returned to Japan and pursued a degree in Japanese literature and language education. While studying, I actively participated in a volunteer program that provided Japanese lessons to foreign residents in my local community. After graduating, I taught at Japanese language schools in Kobe and Osaka. Later, after earning my PhD, I began teaching international students at several universities.

My research focuses on Japanese language education. During graduate school, I explored the experiences of Japanese teachers working in language schools through narrative inquiry, examining their challenges and insights. My research later expanded to include learner autonomy, specifically how reflective learning activities can empower students in their language acquisition. I have also been involved in extensive reading programs, the development of kanji learning materials, and, more recently, a practical study on how structured evaluation sheets can enhance autonomous academic writing skills.

My goals are to effectively support Japanese language learners so they can study with confidence and autonomy, and to support fellow Japanese language teachers. As a language educator, I also hope to connect more people with the Japanese language. My passion for sharing Japanese language and culture with others continues to deepen and shows no sign of fading.

皆さん、こんにちは。私は日本語教師の末吉朋美です。2025年4月から関西学院大学国際学部で日本語を教えています。

私の日本語教育への旅は、サンフランシスコでの偶然の出会いから始まりました。18歳の時、日系アメリカ人の友人の家に滞在していた時に、たまたま外国人に日本語を教える小さなクラスに参加したのです。当時、日本語はニッチな言語とみなされており、まさか自分が日本語を教えるなんて想像もしていませんでした。しかし、その瞬間、私は確信しました。これこそが、私がやりたいことだと。

この時の気づきを現実にしようと決意し、日本に戻り、日本文学と言語教育の学位を取得しました。在学中は、地域社会に住む外国人に日本語を教えるボランティアプログラムの運営に積極的に参加しました。卒業後は、神戸と大阪の日本語学校で教え、博士号を取得後は、大学で留学生に教え始めました。

私の研究は日本語教育です。大学院時代は、語学学校で働く日本語教師の経験に興味を持ち、ナラティブ探究により彼らの課題や洞察を探りました。その後、私の研究は学習者の自律性へと広がり、内省的な学習活動が学生の言語学習をどのようにエンパワーメントできるかを研究してきました。また、多読プログラムや漢字学習教材の開発にも携わり、最近では、構造化された評価シートが自律的なアカデミックライティングスキルをどのように向上させるかについての実践的な研究にも取り組んでいます。

私の目標は、日本語学習者を効果的に支援して自信と自律性を持って学習を進められるようにすることと、日本語教師を支援することです。また、日本語教育者として、より多くの人々に日本語を届けたいと考えています。日本語と日本文化を多くの人と共有したいという私の情熱は、今後ますます強くなり消えることはないでしょう。