2024.12.16.
SDGsアイディアコンテスト参加者インタビュー / Stories of SIS participants of KG SDGs Idea Contest
*English follows*
10月19日(土)、西宮上ケ原キャンパスにてSDGsアイディアコンテスト「関西学院SDGsユースアイディア2024 Crescents Go Sustainable!」が開催され、最終審査に進んだ8組のアイディアのうち、国際学部1年の中西麻緒さんが最優秀賞を、2年の岡笑叶さんが優秀賞をそれぞれ受賞しました。
お二人に加え、当日同コンテストの司会を務めたKG SDGsキャンパスサポーター副代表で国際学部2年の佐藤晃一さんに、SDGsについての想い、コンテストに参加したきっかけ、国際学部での学びなどについて聞きました。
SDGsに関心を持つようになったきっかけはなんですか?また、活動内容についても教えてください。
佐藤:
SDGsを知ったのは、高校生の頃、SDGsに関する授業を受けたことがきっかけです。大学生になって、自らが主体となって活動したいという漠然な思いがあったので、関学公認団体である「KG SDGsキャンパスサポーター」に入りました。 「KG SDGsキャンパスサポーター」の活動内容には、学内と学外という二つの軸があります。学内の活動としては、社会課題に取り組んでいる学内の団体を集めて交流会をしたり、勉強会を開催したりしています。
また、新月祭では、“思いと価値を繋いでいく“というコンセプトのもと、古着や使わなくなった文房具を集めて無償で配布するイベントも実施しました。学外の活動としては、企業や団体と連携し、ワークショップを実施したりしています。
岡:
高校生の時にSDGsに特化した授業を受けたことをきっかけに、天然資源について学ぶ中で、人間も天然資源のひとつなのではないかと思い、人の不平等をなくすことについて考えるようになりました。
現在は主にフィリピン、マニラにあるスラムで子どもたちとともにサッカーをして、成功体験や挑戦すること、チームワークを学んでもらう機会を提供しています。
この活動を始めたのは、大学1年の冬休みにアジアをバックパッキングしたことがきっかけです。ベトナムからフィリピンに行くときに、スラムへのツアーがあることを知り、そのツアーを提供しているNGO団体とのつながりができたことをきっかけに、大学2年生の夏に再びフィリピンを訪れ、活動を開始しました。
スラムに興味を持つようになったのは、高校に入ってすぐ、テレビでスラムに関する特集を見たことがきっかけです。世界にはまだスラムが存在することを知って、スラムについて勉強したいと思うようになりました。
中西:
高校生の時、探求の授業でSDGsに関する取り組みをしたことがきっかけです。コンテストでは、食品廃棄物から作るお弁当のおかずカップについて発表しました。
通っていた高校の姉妹校だったハワイの高校の学生と話した時に、ハワイでは海洋汚染が問題になっていることを知りました。日本でも食品廃棄物の問題があることを知っていたので、ハワイでの海洋汚染と、日本の食品廃棄物の問題を両方解決できる方法として、おかずカップを考えました。
「関西学院SDGsユースアイディア2024 Crescents Go Sustainable!」に参加しようと思ったきっかけ、理由を教えてください。
中西:
コンテストに応募しようと思ったのは、学内での案内(kwicの掲示)を見たのがきっかけです。
私は地方出身ということもあって、もっと多くの人に自分の思いや考えを知ってもらいたいという思いで応募を決めました。
岡:
人から紹介を受けて、面白そうだと思ったからです。大学2年生の夏にフィリピンを訪問したときは、その費用をクラウファンディングで賄いましたが、今後も活動を継続させるために、クラウドファンディング以外の資金源として、コンテストで授与される活動支援金を目標に、参加を決めました。
コンテストでは、色々な取り組みを知ることができてとても面白かったです。自分自身の活動に活かせるような内容もたくさんあったと思います。

佐藤さんは、司会として参加されましたが、いかがでしたか?
佐藤:
参加者1人1人のプレゼン能力の高さや、取り組んでいる内容がどれも刺激的で、とても楽しかったです。
SDGsに関する活動の中で、どのようなスキルや力が身についたと思いますか?
佐藤:
僕は元々人前で話すのが苦手だったのですが、キャンパスサポーターとしての活動を通して、学内・学外問わず色々な方と話す機会が増え、自分の意見をきちんと整理して人に伝えるスキルが伸びたと感じています。
中西:
チャレンジ精神、多角的な物事の見方、プレゼン能力、主体性が身についたと思います。
岡:
言語を超えたコミュニケーションスキルが身についたと思います。フィリピンの子供たちと関わる中で、表情やジェスチャーなど、言語以外のコミュニケーションが長期的な信頼関係を築くためにとても大事だと感じるようになりました。フィリピンの子供たちと接する時は、支援者としてではなく対等な友達として接することを意識しています。
国際学部での学びが、SDGsに関する活動にどのように活きていると思いますか?
佐藤:
今受けている授業は、ディスカッションがメインのものが多いので、授業を通して身に着けた人前で話す力を活かせていると思います。
国際学部の授業の中で留学生とも会話をすることで、海外の方からの視点が身についたとも感じます。海外では当然だと思われていることでも、日本ではまだまだ意識が足りていなかったり、SDGsに関する日本の取り組みの遅れを痛感することもあります。
中西:
国際学部の授業で魅力を感じるところとして、英語開講科目の授業を受けられることがあります。政治や環境について、日本と世界を比較しながら学べる授業があるので、日本にいたら気づかない視点を得られることが、SDGsに関する活動にも活かせていると感じます。
岡:
様々な情報を多角的に、俯瞰的にとらえるためにどうするべきかを授業を通して学べたことが現地で活動するうえでも活きていると感じます。また、来年からのゼミでの研究では、スラムをただ単になくすことに注力するのではなく、観光資源として活用するためにはどうすればよいかについて学びたいと考えています。スラムを無くすのではなく、人々への教訓という意味を持つ歴史的な地域として、かつ安全な観光地として残していくためには何ができるのかを考えていきたいです。
今後チャレンジしたいことについてお聞かせください。
中西:
日本・兵庫、大学といった「枠」を超えて活動の範囲を広げたいと考えています。 世界的な視点をもって、自分の活動や考えを広めていきたいです。
岡:
フィリピンでの活動については、ボランティアという形にとどまらず、ビジネスとして継続していきたいと考えています。フィリピンには様々なスラムがあり、それぞれに異なるアプローチが必要だと感じています。長期的な活動を実現するためにも、支援者の立場でスラムと関わるのではなく、スラムと自分をwin-winの関係にしていくことで、持続可能な活動が可能になると思っています。
佐藤:
自分が主体となって何かを成し遂げてみたいという思いがあります。チャレンジしたいことはたくさんありますが、現在、古着のリメイクにハマっているので、SDGsに興味を持っている人も持っていない人も、色々な人を巻き込んで、古着のワークショップをしてみたいと考えています。

The SDG idea contest “Kwansei Gakuin SDGs Youth Ideas 2024 Crescents Go Sustainable!” was held on Saturday, October 19 at Nishinomiya Uegahara Campus. Among the eight finalists, Mao Nakanishi, a first-year student at the School of International Studies, won the first prize, and Wakana Oka, a second-year student, won the second prize.
In addition to the two, we interviewed KG SDGs Campus Supporter Vice Representative and second-year SIS student Koichi Sato, who moderated the contest, about their thoughts on the SDGs, thier motivation for participating in the contest, and their studies at the School of International Studies.
How did you become interested in the SDGs? Also, please tell us about your activities.
Sato:
I first became aware of the SDGs when I took a class on them as a high school student. As a university student, I had a vague idea that I would like to take the initiative in SDG activities, so I joined “KG SDGs Campus Supporter,” an organization authorized by Kwansei Gakuin University. "KG SDGs Campus Supporters" is active both on-campus and off-campus. As for on-campus activities, we gather groups on campus that are working on social issues and hold exchange meetings and study groups. Also, based on the concept of "connecting thoughts and values", we organized an event at the University Festival where we collected used clothes and unused stationery and distribute them free of charge. Our off-campus activities include workshops in cooperation with companies and organizations.
Oka:
I took a class dedicated to the SDGs when I was in high school, and as I learned about natural resources, I began to think about how we can eliminate inequality, thinking that humans may actually be one of the natural resources on planet. Currently, I mainly provide opportunity for children in slums in Manila, Philippines, to play soccer with them, in order to give them opportunities to experience success, challenge themselves, and learn about teamwork.
I started this activity after backpacking through Asia during the winter break of my first year of university. When I went from Vietnam to the Philippines, I learned that there were tours to slums, and made connections with an NGO that offered such tours, which led me to visit the Philippines again in the summer of my second year where I began this activity.
I became interested in slums right after entering high school, when I saw a TV program on slums. Knowing that slums still exist in the world, I became interested in studying and knowing more about them.
Nakanishi:
When I was in high school, I had an inquiry based learning class where I worked on the SDGs related theme and that was when I first became interested in it. In the contest, I presented about lunchbox cups made from food waste. When I spoke with students from a high school in Hawaii, which has partnership with the high school I attended, I learned that ocean pollution was a huge problem in Hawaii. I knew that Japan also had a food waste problem, so I came up with the lunchbox cups as a way to solve both the ocean pollution problem in Hawaii and the food waste problem in Japan.
What made you take part in the SDGs Youth Ideas contest?
Nakanishi:
I decided to apply for the contest when I saw the information on campus. Coming from a rural area, I wanted more people to know my thoughts and ideas which represent my background.
Oka:
I was introduced to the contest by others and thought it sounded interesting.
When I visited the Philippines in the summer of my second year, I used crowdfunding to cover the cost of my visit, but in order to continue my activities in the future, I decided to participate in the contest, hoping to win the activity support funds awarded in the contest as a source of funds other than crowdfunding.
It was very interesting to learn about the various initiatives in the contest. I think there was a lot of content that I could apply to my own activities.
What was your impression of the contest as an MC?
Sato:
I enjoyed the presentation skills of each participant and the content they were working on, all of which were very stimulating.
What kind of skills and competencies do you think you have acquired through your activities related to the SDGs?
Sato:
I used to be not good at public speaking, but through my activities as a campus supporter, I have had more opportunities to talk with people, both on and off campus, and I feel that I have improved my skills in organizing and conveying my opinions to others.
Nakanishi:
I think I have acquired a spirit of challenge, a multifaceted way of looking at things, presentation skills, and independence.
Oka:
I believe that I have acquired communication skills that go beyond language. In working with Filipino children, I have come to feel that communication beyond language, such as facial expressions and gestures, is very important for building long-term relationships of trust. When interacting with the local children, I try to treat them not as someone to be supported, but as equal friends.
How do you think your studies at the School of International Studies have helped you in your work related to the SDGs?
Sato:
Many of the classes I am taking now are discussion-based, so I think I am making use of the public speaking skills I have acquired through the classes. I also feel that I have acquired an international perspective through conversations with international students in my classes at the SIS. I sometimes feel that what is granted as a common sense in other countries is not yet fully recognized in Japan, or that Japan is behind in its efforts regarding the SDGs.
Nakanishi:
One of the things I find attractive about the classes offered by the SIS is the opportunity to take courses offered in English. There are classes where we can learn about politics and the environment by comparing Japan and the rest of the world, which gives us a perspective that we would not be aware in our daily lives in Japan, and I feel that we can apply this to our activities related to the SDGs.
Oka:
I feel that what I have learned in class about what to do in order to view various types of information from multiple angles and from a bird's eye view has been useful in my activities in the field. In my research seminar class starting next year, I would like to learn how to utilize slums as a tourism resource, rather than simply focusing on how we can make them decrease. I would like to think about what can be done to preserve the slums, not to eliminate them, but to keep them as historical areas with a meaning of lessons for people and as safe tourist destinations.
Tell us about future challenges that you're currently planning.
Nakanishi:
I would like to expand the scope of my activities beyond the "boundaries" of just Hyogo, Japan, or a university; and spread my activities and ideas with a global perspective.
Oka:
Regarding my activities in the Philippines, I would like to continue the work not only as volunteers but also as a business. There are various slums in the Philippines, and I feel that a different approach is needed for each of them. In order to realize long-term support, I believe that sustainable activities will be possible by creating a win-win relationship between the slum and myself, rather than being involved with the slum from the standpoint of a supporter.
Sato:
I hope to take the initiative and accomplish something on my own. There are many things I would like to challenge myself with, but I am currently into remaking old clothes, so I would like to try to do a workshop on old clothes, involving people both who are interested in the SDGs and those who are not.