2024.05.08.
木本ゼミが作成に携わった大阪国税局YouTube動画が公開 / YouTube video by Kimoto Seminar and Osaka Regional Taxing Bureau

木本ゼミでは、酒蔵や関係機関と連携し、「日本酒振興プロジェクト」に取り組んできました。企業分析を研究演習の主テーマとしていて、プロジェクトでのフィールドワークを通じて、実践的に、会計学の他、経営戦略やマーケティングも学んでいます。

今回、木本ゼミ12期生が日本酒振興に取り組む酒蔵との連携を進めている大阪国税局の動画作成に協力し、このたび動画が公開されました。国税局は、酒税行政だけでなく、酒類業の振興も管轄しています。



木本ゼミでは、毎年10月に西宮神社で実施されている「酒ぐらルネサンスと食フェア」に、日本酒カクテル販売のブースを出店しています。2023年10月の出店ブースに大阪国税局の方々が来られ、「日本酒振興プロジェクト」との連携・協力について、いくつかのご提案があり、今回の動画作成が実現しました。

<国際学部 木本圭一教授のコメント>
ゼミでは、日本酒振興プロジェクトを通じて、企業や関係機関と連携し、ゼミ生自身の学びと成長を促しています。今回、酒類業振興を担う酒類業調整官の方々とともに、大阪国税局YouTube動画の作成に携われたことは何よりの経験だったと思います。

<国際学部木本ゼミ4年 三宅川ひなたさんのコメント>
動画のキーコンセプトは「二十歳初めての日本酒」。日本酒に挑戦したことがない若者が自宅でも作れるようにゼミ生で考案した日本酒カクテルのレシピを公開し、また日本酒の魅力をよりリアルに伝えられるように甲南女子大生の日本酒を飲んだ素直な感想を組み込みました。一から構成を考えたためアイデアを具現化することに苦戦しながらも、国税局の方々と一つのYouTubeを作りあげることができて良かったです。日本酒に挑戦したことがない若者にも日本酒を手に取っていただけるきっかけになると嬉しいです。

木本ゼミの紹介は以下からもご覧いただけます。

国際学部 主なゼミ紹介

The Kimoto Seminar has been working on the "Sake Promotion Project" in cooperation with sake breweries and related organizations. Corporate analysis is the main theme of their research exercises, and through fieldwork in the project, they are learning management strategy and marketing as well as accounting in a practical, hands-on way.

The 12th Kimoto Seminar students cooperated in the creation of a video for the Osaka Regional Taxation Bureau, which is working with sake breweries to promote Japanese sake, and the video has now been released on YouTube. The Regional Taxation Bureau has jurisdiction not only over liquor tax administration, but also over the promotion of the sake industry itself.

The Kimoto Seminar holds a booth for selling sake cocktails at the "Saka-gura Renaissance and Food Fair" which is held every October at Nishinomiya Shrine, and at their booth in October 2023, the officers from Osaka Regional Taxation Bureau visited them and made several suggestions for cooperation and collaboration with the "Sake Promotion Project".

[Comment from Professor Keiichi Kimoto, School of International Studies]
Through the "Sake Promotion Project", the seminar collaborates with companies and related organizations to foster students' learning and growth. I think the best part of this experience was being involved in the creation of the Osaka Regional Taxation Bureau YouTube video together with the Liquor Industry Coordinating Officers, who are responsible for the promotion of the liquor industry.

[Comment from Hinata Miyagawa, 4th year student from Kimoto Seminar in School of International Studies]
The key concept of the video was "First Japanese sake at 20". We also incorporated the honest opinions of Konan Women's University students about drinking sake in order to convey the appeal of sake in a more realistic way. Although we struggled to materialize our ideas because we had to create the structure from scratch, we were happy to be able to create a YouTube video with the people at the Regional Taxation Bureau. We hope it will be an opportunity for young people who have never tried sake to pick up one.

The introduction of the Kimoto Seminar is also available from the SIS website(in Japanese).

国際学部 主なゼミ紹介