2022.03.29.
2021年度卒業生インタビュー①片山理咲子さん / Interview with Alumni AY2021 (1): Ms. Risako Katayama
2021年度国際学部卒業生の片山理咲子さんに、国際学部の魅力について語っていただきました。
片山さんは、4月から国内大手航空会社のパイロット訓練生として勤務予定です。
1.(小中高の内部から進学されましたが、)なぜ国際学部を選びましたか?
国際学部への進学を決めたのは高等部にいた時でした。留学に行きたいと思っていたので、留学必須の学部っていいな、というのと、国際的な考え方や、様々な価値観を持った仲間と一緒に勉強できる環境が揃っていそう、と感じたからです。また、明確に何を勉強したいかが決まっていなかった高校時代、①文化・言語、②社会・ガバナンス、③経済・経営という三領域を幅広く学びながら自分の好きな分野を見極められるカリキュラムも魅力的でした。実際に入学してからも、高校時代をカナダで過ごした友人を始め、周りに海外での経験が豊富な人達ばかりだったので、授業でのディスカッションの時など、話を聞いていてとても刺激になりました。自分がアメリカに交換留学した際には、日本ではあまり経験しない人種の問題等、実際に聞いていた通りなんだな、ということもあれば、実際に現地に行かないとわからなかったような新たな発見もできたので非常に良かったと思っています。
2. 国際学部で、最も印象に残っている、もしくはハードだった授業科目は何ですか?
楽しかったのは『国際ビジネス総論』です。企業の方々が登壇してお話ししてくださる授業で、就職活動をするにあたり、様々な業界や職種で、実際に社会人として働くイメージが持てる授業でした。また、『国際地域理解入門』で、先生から「会計学は言語が違っても共通言語になる」という話を聞いたことをきっかけに『英文会計基礎』を受けたのですが、こちらも楽しかったです。留学先でもアカウンティングの授業を取り、そのクラスの先生から「会計がわかればどんな職業についても会社の状況が理解できる。それが働くモチベーションにつながるし、組織の中で自分がどう動くかを考えるきっかけにもなる」と言われたことで、自分が会計学を学ぶ意味に気付かされました。
3. 就職の職種として、パイロットを選んだのはなぜですか?
昔から航空業界に憧れがあり、小学生の頃からずっとキャビンアテンダントになりたいと思っていました。でも、国際学部の授業で会計学やマーケティングの面白さを知り、他の選択肢も検討するようになったんです。
パイロットを将来の職業として考えることになった最初のきっかけは、既にパイロットとして内定していたゼミの先輩から「女性でも文系でも受けられるし、トライしてみたら」と背中を押していただいたことでした。当時、コロナ禍で厳しい状況に陥っていた航空業界が新卒採用者の数を絞っていて、実際に応募できるのがパイロット訓練生の枠のみだったことも結果的にそれを後押しする形になりました。他の大勢の学生たちとインターンシップに参加し、様々なステップを受け内定をいただきました。
パイロット訓練生の職以外にも就活をしている中で、最終的にパイロットへの道を選んだ理由の一つは、責任感を持ち、仲間と協力してチームで働くという点に惹かれたからです。他の職種だと場合によっては同期がライバルになったりすることもあると思うのですが、パイロットの仕事は、皆が協力しないとフライトを提供することができない。そこが唯一無二の魅力だなと思いました。
4月からは、地上研修をし、その後、アメリカなどでの訓練に参加する予定です。インターンシップに参加した際に強く印象に残ったのが、副操縦士の方の「パイロットになったことを後悔させない自信が120パーセントある」という言葉です。他社のOB訪問などでもそこまで言い切る方は他に一人もいなかったので、キラキラ輝いて見えました。そういう人たちと是非一緒に仕事がしたい、そして将来は自分もそういう働き方がしたいと思っています。
We asked Ms. Risako Katayama, a 2021 graduate of the School of International Studies, about the appeal of the School of International Studies.
Ms. Katayama is expected to start working as a pilot trainee for a major Japanese airline company in April.
1. (As a student who entered Kwansei Gakuin University internally starting from elementary school) Why did you choose the School of International Studies?
I decided to go to the School of International Studies when I was in high school. Having wanted to study abroad, I thought it would be nice to join the school that requires study abroad, and it could provide an environment to learn with friends with an international mindset and diverse values. Also, I didn't have a clear idea of what I wanted to study at that time, so the curriculum that allowed me to identify my favorite field of study while learning widely in the three areas of (1) culture and language, (2) society and governance, and (3) economics and management seemed very attractive. After enrolling in the program, I was surrounded by people with rich overseas experience, such as a friend who had spent their high school years in Canada. Their stories during class discussions and other activities were stimulating and inspiring to me. When I went to the U.S. as an exchange student, I found that some of the issues I had not noticed in Japan, including racial injustice, were just like my classmates said. I also made discoveries that I would not have understood without going there, which were excellent experiences.
2. What was the most memorable or hardest course subject in the School of International Studies?
What I enjoyed was the "Introductory International Business." Guest lecturers from various companies taught the course. It gave me clear images of working as a member of society in wide ranges of industries and occupations when job hunting.
I also enjoyed "Essentials of Accounting (English languages accounting)." The "Introduction to International Area Studies" professor told us how accounting could be a common language among people who speak different languages, and it made me interested in taking an accounting course.
I took an accounting class even during my study abroad period. The course instructor said, "If you understand accounting, you can understand the company's situation in any profession. It would motivate you to work and think about how you can contribute to the organization." The words made me realize the meaning of studying accounting.
3. Why did you choose to become a pilot as a career?
I have always dreamed of working in the airline industry and have wanted to be a cabin attendant ever since elementary school. However, when I learned how exciting accounting and marketing were in my School of International Studies classes, I started considering other options.
I began to consider a pilot a future career when a senior student in my seminar, who had already received a pilot's job offer, pushed me to try. He said, "There is nothing that keeps women or students of liberal arts major from applying." The airline industry, which was in a difficult situation due to the COVID-19 pandemic, had narrowed down the number of new graduates it was hiring. Only pilot trainee positions were open to apply at that time, which encouraged me to give it a try. I participated in the internship program with many other students and received a job offer after undergoing various processes.
While I was job hunting for other positions besides the pilot trainee, I ultimately chose to become a pilot, attracted to the responsibility and the team working with my peers. In other professions, in some cases, peers can become rivals. But in pilot work, everyone has to work together to deliver a flight. I thought that was the appeal which is one and only.
I plan to do ground training from April and join the activities in the U.S. and other countries after that. I had an experience that strongly impressed me when I participated in the internship. One co-pilot said, "I am 120 percent confident that I will not make you regret becoming a pilot." I had never heard anyone else say such a thing, even when visiting alumni of other companies, so I saw him shining brightly. I wish to work with people like that, and I would like to work that way myself in the future.