学びの概要 Overview

[ 編集者:経済学部・経済学研究科       2015年3月16日   更新  ]

社会を経済的見地から分析し、方策を立案できる人材を育成

Fostering human resources that can analyze society from an economic standpoint and devise appropriate measures

Our goal is to cultivate in our students a keen sense of judgement and the ability to take action based on an awareness of ethical principles and the skillful analyses of economic issues.

授業風景

経済現象の理論的な分析は、よりよい社会を構築するために不可欠

Logical analysis of economic phenomena is essential in constructing a better society

人は、経済(モノとお金)の流れの中で生活をしています。この流れを倫理的、歴史的、政策的に分析しているのが経済学です。世界経済はめまぐるしく変化していますが、それらに柔軟に対応できる、幅広い科学の目を養うのが経済学部。現実の経済現象を十分に認識し、そのうえで実態を的確に分析。課題を解決できる経済学的思考を培います。

People live day to day within the flow of the economy (goods and capital). What analyzes this flow from a logical, historical and political standpoint is economics. The world economy is changing at a rapid pace, and the School of Economics fosters a broad, scientific perspective that allows flexible responses based on full awareness of current economic phenomena and a precise analysis of reality. What is fostered is an ability to think about economics in order to solve problems.

少人数のゼミ教育により、洞察力、分析力、プレゼン能力を培う。

Cultivation of insight, power of analysis and presentation skills through small-group seminar education.

経済学部は4年間を通した演習(ゼミナール)を全学に先駆けて開設するなど、少人数制のゼミ教育を重視しています。興味あるテーマについて、資料を調べ、論旨をまとめて発表。教員、学生同士が意見を交換し合うという学習スタイルにより、専門知識への深い理解を促し、実社会のさまざまな分野で必要な力を養っていきます。

As can be seen from the fact that the School of Economics was the first in the university to offer four-year seminars, it places emphasis on small-group seminar education, involving researching a theme of interest, organizing the points of an argument, and giving presentations. This learning style, where faculty members and students exchange comments and opinions amongst themselves, promotes deeper understanding of specialized knowledge and cultivates the abilities necessary in various fields in the working world.

世界の出来事と経済学を結ぶ、実務家教員によるユニークな授業。

Option to attend Graduate School subjects. Reach higher with high-level classes.

急速なグローバル化、情報化が進むなか、世界の出来事と経済学を結びつける講義「経済学トピックス」「経済事情」を開講しています。現場で活躍中の講師や長年活躍されてきたOBによる講義には、普段きくことができない内容が満載。就職活動や卒業後に生きる考え方が身につきます。テーマは、「ファイナンシャル・プランニング」「EU(ヨーロッパ)」「エネルギー」「財政改革」など。

To keep up with the rapid progress of globalization and informatization, this school offers "Economics Topics" and "Economic Status" classes that connect global current affairs with economics. Lectures taught by lecturers from the business world, whether they are currently active business people or alumni who have a great amount of experience, are filled with unique and original content. These classes are a great aid in job hunting, as well as in honing thinking skills after graduation. Themes include "Financial planning," "EU (Europe)," "Energy," and "Financial restructuring."

西村 智 准教授


2015年度「経済学トピックス」「経済事情」における授業開講例
・ファイナンシャル・プランニングと生活設計
・Airline and Airport Business
・イノベーション入門
・関西の地域振興と国際化
・EUの環境政策と経済





(写真は講義する西村 智教授)





大学院科目の受講が可能。高いレベルの授業で力をつける。

Option to attend Graduate School subjects. Reach higher with high-level classes.

学部の授業より、さらに高いレベルの授業を受けたい学習意欲のある3年生以上の学生には、本学大学院(経済学研究科前期課程)のリサーチコア科目を大学院生と一緒に受講できる制度あります。この制度の利用者は大学院進学希望者だけとは限りませんが、学部生が単位修得(卒業必要単位数外)し、経済学研究科前期課程に進学した場合は、大学院での修得単位として認定できます。

For students in their third year and above who wish to attend classes at a higher level than those offered in the undergraduate programs, there is a system that allows them to attend research-core subjects of this university's graduate school (master's program of the Graduate School of Economics) along with graduate students. This system is not necessarily for those wishing to advance to the graduate school, but if an undergraduate student earns graduate school credits (exceeding the credits required for graduation) and advances to the master's program of the Graduate School of Economics, such credits will be approved as graduate program credits.  

5つのコース制

時代の変化に対応し、社会が求める人材を育成する5つのコース編成



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