【重要】通学定期券の購入について
Purchase of Student Commuter Pass

[ 編集者:学生活動支援機構       2019年1月9日   更新  ]

通学定期券の購入時には電鉄各社の窓口にて以下の証明書の提示が必要です。

■学生証
■在学確認票・通学定期券発行控

「在学確認票・通学定期券発行控」には現住所・通学区間の記載がなければ販売はされません。同用紙受領後、速やかに記載してください。


When purchasing a student commuter pass, you must present the following identification at the railway station ticket office:
■Student ID Card
■Student Enrolment Confirmation and Commuter Pass Purchase Record (“confirmation and record form”)

Without your address and commuting route provided on your confirmation and record form, you will NOT be issued a commuter pass. Make sure to write your address and commuting route on the form upon receiving it.

【注意】次の場合は通学定期券を購入できません。

■購入する区間が自宅最寄駅と在籍キャンパス最寄駅間の最短経路ではない場合
■アルバイト・課外活動・就職活動など本学の授業を受講する目的以外の理由で購入する場合
■住所や区間を変更した際、大学に届け出がない場合。また本紙の当該変更箇所に大学の訂正印がない場合。

上記に違反し、定期券を購入した場合、購入額の数倍の金額が請求されます。十分にご注意ください。

You will NOT be issued a commuter pass in the following cases:
■When the commuting route you wish to purchase the pass for is not the shortest route between the nearest station to your home and the nearest station to your home campus where your school is located.
■When the purpose of purchasing the pass is other than commuting to your school to attend classes
(e.g. commuting to your part-time job, participating in extra-curricular activities, job hunting).
■When you have moved to a new address and/or changed your commuting route, but have not reported the change to your school office; or when you have not had your confirmation and record form stamped by your school office to acknowledge the change.

Purchasing a pass while violating any of the above will result in your being required to pay several times more than what you have paid for the pass.

1.「在学確認票・通学定期券発行控」について 

■通学定期券購入の際に必要ですので大切に扱ってください。

■有効期限: 1年 在学確認のため、毎年3月末に「在学確認票・通学定期券発行控」を発行します。(前年度のものは破棄してください。)

■記入箇所と注意事項
・現 住 所・・・必ず記入してください。
※2年生以上ですでに住所が印字されている場合、記入はいりません。
・通学区間・・・通学定期券を購入する学生は、電鉄社線ごとに必ず記入してください。

■住所変更した場合は、 教学WEBサービス にて住所変更手続きをした後、在籍キャンパスの取扱窓口もしくは所属学部事務室にて「在学確認票・通学定期券発行控」の住所欄に必ず大学の訂正印を受けてください。(住所変更を伴わない通学経路の変更の場合も、大学の訂正印が必要です)

■同証明書を紛失した場合や通学定期券発行控欄が不足した場合は、在籍キャンパスの取扱窓口に申し出てください。

≪取扱窓口≫
・西宮上ケ原キャンパス 学生課(学生サービスセンター1階)
・神戸三田キャンパス  キャンパス事務室(アカデミックコモンズ1階)
・西宮聖和キャンパス  教育学部事務室(1号館1階)
・大阪梅田キャンパス  キャンパス事務室(アプローズタワー14階)

1. Student Enrolment Confirmation and Commuter Pass Purchase Record (“confirmation and record form”)
■You will be required to present your confirmation and record form when you wish you purchase a student commuter pass. Always handle the form with care to avoid damage or loss.

■The form is valid for ONE year. Your enrolment is confirmed at the end of March every year, and a new form will be issued (discard the one from the previous year).

■Information required on the form
Address: Make sure to write your address upon receiving the form.
*It if is already printed on the form (which is usually the case with students in their 2nd year and above), you do not need to write anything.
Commuting route: Make sure to write your commuting route for each of the railway company that you are to commute with.

■When you have moved to a new address, you must 1) update your address on Kyogaku Web Service, and 2) report the change to your school office and have your confirmation and record form stamped by the office to acknowledge the change (when you have changed your commuting route only, you must also have the form stamped by your school office).

■In case you have lost the form or used all the columns on it, consult the following offices.

Uegahara Campus: Student Affairs Section (1F at Student Service Centre Building)
Kobe Sanda Campus: Campus Administrative Office (1F at Academic Commons Building)
Seiwa Campus: Office of the School of Education (1F at Building 1)
Umeda Campus: Campus Office (14F at Applause Tower)
 

2.通学定期券の購入について

■通学定期券は、一部の交通機関を除きJR、私鉄、地下鉄、バス等で、各社備え付けの通学定期券購入申込書に必要事項を記入の上、「学生証」および「在学確認票・通学定期券発行控」とともに提出すれば購入できます。ただし、山陽バス等のように、別途「通学証明書」が必要な場合は、取扱窓口に申し出てください。

■通学定期券は、現住所(自宅最寄り駅)から大学(在籍キャンパス最寄り駅)までの最短区間で、「通学」を目的として利用する場合のみ購入できます。在籍キャンパスとキャンパス最寄り駅に関しては、下表を参照ください。
※「経営戦略研究科」および「文学研究科 総合心理科学専攻 学校教育学領域」の院生は授業のカリキュラムにより西宮上ケ原か大阪梅田キャンパスのいずれか一方を選択してください。

■在籍キャンパス最寄り駅以外を選択して通学定期券を購入することはできませんが、他キャンパスで開講されている授業を週3日以上受講する場合のみ、通学定期券が購入できます。ただし、「阪急実習証明書」が必要ですので、取扱窓口に申請してください。

≪取扱窓口≫
・西宮上ケ原キャンパス 学生課(学生サービスセンター1階)※IBAの院生もこちらへお願いします。
・神戸三田キャンパス  所属学部事務室
・西宮聖和キャンパス  教育学部事務室(1号館1階)

2. Purchasing a Student Commuter Pass
■You can purchase a student commuter pass at the railway station/bus ticket office by submitting 1) a completed form (available at the ticket office), 2) your student ID card, and 3) enrolment and record form. Some bus companies may request a separate document from the university to verify your enrolment. In such cases, consult the above offices.

■You can purchase a student commuter pass ONLY for the route between the nearest station to your home and the nearest station to your home campus where your school is located (see the following chart) for the purpose of attending classes.
*Graduate students enrolled at IBA and School Education Course at the Graduate School of Humanities (Integrated Psychological Sciences) must choose Uegahara Campus or Umeda Campus according to their curriculum.

■You are not allowed to purchase a student commuter pass to any station other than the one nearest to your home campus, except when you attend classes offered at another campus three or more times a week. In such cases, you are required to submit another document (“Hankyu Jisshu Shomei-sho”), which you can request at the offices below.

Uegahara Campus: Student Affairs Section (1F at Student Service Centre Building)
*For students enrolled at Uegahara Campus, including IBA students.
Kobe Sanda Campus: Campus Administrative Office (1F at Academic Commons Building)
Seiwa Campus: Office of the School of Education (1F at Building 1)

キャンパス最寄駅対照表

キャンパス最寄駅対照表

使用されるフォントについて

在学中、学生証や在学確認票等に表記されるご本人の漢字氏名は、学内システムの都合上シフトJISの第1および第2水準内の文字に限らせていただいています。
水準外の文字については、原則水準内の文字に変換させていただくことになっています。ただし、卒業証書についてはご本人の申し出による漢字表記が可能です。

Available fonts:
Due to the system limitations, the fonts available for your name in Chinese character (if you have one) to be printed on your student ID card and the confirmation and record form are limited to those in the Shift JIS character set (the first and second standard) only. Chinese characters others than these must, in principle, be replaced with the ones available in the above character set, except for the name on your diploma, which will be printed as requested.